Hva er poenget med wifi tale – og har du et trådløst nett som er klart for å håndtere det?
Tale over wifi–tjenester for private ble først lansert i Norge av Telenor i 2016, etter tidligere å ha vært tilgjengelig for bedriftsmarkedet.
Men hva er egentlig poenget med tale over trådløst? Kan vi ikke bare bruke telefon- og mobilnettet?
Hva er wifi tale?
VoWiFi eller VoWLAN, det som i Norge markedsføres under navnet wifi tale, er tale- og meldingstrafikk levert over trådløst internett.
Nå tenker du kanskje «omtrent som Skype, da» – og ja, selve overføringsteknologien har wifi tale felles med andre meldings- og konferansetjenester.
Den store forskjellen er at dette er sømløst integrert med vanlig telefoni fra mobiloperatøren din. Du kan gå fra wifi til mobilnett under en samtale. Og du bruker telefonnummer for å få tak i folk uten å tenke på hva slags nettverk de er på når de tar imot oppringningen. Operatørene lokker også med «HD» lydkvalitet.
For å bruke wifi tale, må mobilen din ha programvare fra mobiloperatør som støtter det, og ruteren din må kunne gi prioritet til taletrafikk.
Hvorfor bruke wifi tale?
Alle har opplevd at mobildekningen for tekst og tale innendørs kan være dårlig eller mangle helt. Og som med wifi-dekning avhenger dette mye av planløsning og byggematerialer:
- Vegger og vinduer kan blokkere radiobølger.
- Bygningen kan ligge i radioskygge.
- Innendørs dekning kan variere mye fra rom til rom i bygningen.
Når mobildekningen ikke strekker til, er det to hovedalternativer for å få levert tale og tekst:
- Trådløst internett/wifi
- Nano- eller picoceller, som er mobile basestasjoner som dekker et begrenset område, for eksempel en bygning.
Den store fordelen med å velge wifi er ganske åpenbar – dette er infrastruktur som allerede finnes de aller fleste steder.
Ved ikke å bygge ny infrastruktur for nano- eller picoceller, sparer man tid, ressurser og miljø.
Hva trengs for at tale over wifi skal fungere godt?
Hvis du ønsker å ha fungerende samtaler over et trådløst nett, er det to viktige krav det trådløse nettet må oppfylle og være designet for: Kapasitet og dekning.
- Kapasitet vil si at det er nok båndbredde til å levere tale over wifi samtidig med at det går annen trafikk på det trådløse nettet.
- Dekning vil si at du ikke har dødsoner for trådløst og har høy nok kapasitet alle steder hvor du ønsker å kunne gjennomføre samtaler.
Samtaletrafikk, som dette dreier seg om, er spesielt følsom for svingninger i kapasitet. Derfor er det viktig å ha høy kapasitet i hele dekningsområdet og unngå situasjoner hvor én klient eller dings kan strupe kapasiteten for alle andre på nettet – et såkalt bad apple. Se også Bad apple: Hvordan én dings med dårlig dekning kan knekke trådløsnettet ditt.
I tillegg til en nettverksdesign som tar høyde for kapasitet og dekning, trenger wifi tale at ruteren gir prioritet til taletrafikk, og at nettleverandøren din gjør det samme.
Er du klar for wifi tale?
Du finner flere guider her på Wifi-sentralen til hvordan du tester og sikrer kapasiteten på hjemmenettverket ditt.
De to viktigste faktorene å passe på for wifi tale, er tilstrekkelig signalstyrke og dekning/roaming.
1. Pass på at alle dingser får minst -67 dBm i signalstyrke
For å kunne ha en samtale med minst mulig problemer, må ingen dings som bruker tale over wifi, ha et svakere signal enn -67 dBm. Gjør målinger med samme type dings som samtalen skal foregå med; bruk mobilen, ikke pc eller nettbrett.
Mer om måling av wifi-signalstyrke finner du i God trådløs signalstyrke — hva kreves?
2. Sikre dekning og roaming over hele boligen
Får du et svakere signal enn -67 dBm, trenger du flere trådløse aksesspunkter. Du trenger også sannsynligvis et oppsett som gjør at mobilen roamer/flytter seg til et annet aksesspunkt om nødvendig under samtalen. Dette gjør ikke bare at du kan bevege deg mens du snakker, men hindrer også andre aktive nettoppkoblinger i boligen i å «spise opp» kapasiteten der du er.
Måling av dekning gjøres best med et varmekart, se Kartlegg det trådløse nettet ditt med en heatmapper.
Ønsker du å gjøre en full sjekk av hva wifi-løsningen din kan yte, finner du gode råd i Teste trådløst: Virkelighetssjekk for wifi-løsninger.
Mer om wifi tale
Wifi tale er nytt for hjemmemarkedet, men også en kjærkommen tjeneste for mange bedrifter. Her kan du lese om hvordan og hvorfor Tussa energi tar tjenesten i bruk:
Krafttak for innendørsdekning: Energiselskapet Tussa tar i bruk WiFi Tale (artikkel fra Telenor på Jobb Smartere)
Artikkel av Jan Pedro Tumusok og Jorunn Danielsen