Smart-TV vil ikke koble seg til wifi

Illustration of a new TV with the price tag still on that is not connecting to wifi

Har du en splitter ny smart-TV som nekter å snakke med wifi-nettverket? Den kan være laget for et annet marked enn det norske. Løsningen er statisk kanal.

Vi har fått flere henvendelser fra hjemmebrukere med splitter nye smart-TVer som opplever at wifi-nettverket og tven ikke finner hverandre.

Det viser seg som regel at produktet ikke følger wifi-standarden og bare opererer på et svært begrenset antall kanaler, ofte kanaler wifi-nettverket ikke nødvendigvis bruker. Noen ganger kan produktet også være produsert for et annet marked enn det norske, hvor andre regler gjelder for hvilke kanaler som er lovlig å bruke.

Løsningen er i de fleste tilfeller å sette kanalen på det trådløse 5 GHz-nettverket til en som både aksesspunktet og tven støtter. Dette er sjelden noe som står i dokumentasjonen som følger med tven, men kanal 36 støttes av de aller fleste.

Dette løses ved å gå inn i innstillingene på ruter eller trådløst aksesspunkt via web. Du kan også be om hjelp fra internettleverandøren din hvis du har utstyrt levert av dem.

Vi har skrevet mer om frekvenser, kanaler og geografiske forskjeller i Sjekkliste når du ikke får koble på wifi (eller blir kastet ut) og Trådløs sjekkliste for handleturen.

For Airties-brukere

Bruker du AirTies mesh, må du logge deg inn på http://air4920.local eller http://air4930.local (avhengig av hvilken modell du har)

  1. Gå til Advanced Settings > Advanced Setup
  2. Endre innstilling Channel for 5 GHz fra Auto (som den mest sannsynlig står på) til 36.
  3. Lagre og lukk.