Får du jevn fart og ytelse, eller hakker streamingen selv på nytt wifi- utstyr? Kanskje er du på 2,4 GHz – det er ikke et sted å bli hengende rundt.
Hva er 2,4 og 5 GHz?
Et frekvensbånd er et avgrenset område av radiofrekvensspekteret. De to viktigste frekvensbåndene som brukes til trådløst internett er 2,4 GHz og 5 GHz.
- 2,4 GHz har vært i bruk lengst og har også signaler med lengst rekkevidde. Til gjengjeld er dette frekvensbåndet svært utsatt for støy og gir ikke overføring i veldig høye hastigheter.
- 5 GHz har kortere rekkevidde, men mindre støy, flere kanaler og høyere hastigheter.
Trådløse aksesspunkter har som regel to radioer, én for hvert frekvensbånd. Slik kan samme wifi-utstyr støtte de aller fleste tilkoblede dingser samtidig.
2,4 GHz-båndet er i dag så fullt av støy, særlig der det er mange naboer, at man bare bør bruke dette frekvensbåndet hvis man absolutt må. Alt utstyr som KAN være på 5 GHz, BØR være på 5 GHz.
Vi vet likevel at altfor mange er koblet til 2,4 GHz når de burde vært på 5 GHz. Norske nettbrukere har gjennomgående dyrt utstyr av høy kvalitet, men bruker sørgelig mye tid på unødvendig dårlig wifi.
Så hva bør være koblet på 5 GHz?
Alle nye pcer, mobiltelefoner, nettbrett ogsåvidere støtter 5 GHz og bør være tilkoblet der for å få høyere hastigheter og mer stabil ytelse.
Hva blir igjen på 2,4 GHz? Kan jeg slå det av?
Det er fortsatt mye eldre utstyr i omløp som bare støtter 2,4 GHz. Mange nye «smartdingser» som panelovner og badevekter støtter også ofte bare 2,4 GHz – det er ikke så farlig så sant de har god dekning, de fleste slike dingser har ikke behov for høye hastigheter eller overføring av mye data.
Vi anbefaler ikke å slå av 2,4 GHz, bare å sørge for at færrest mulig klienter kobler seg til.
Pass på at alle i husholdningen som bruker wifi på mobil, pc og nettbrett, er tilkoblet 5 GHz-nettverket. Hjelp gjerne dingsene med å glemme/slette passordet til 2,4-nettverket slik at de ikke logger seg på igjen automatisk.
Hvordan vet jeg hvilket frekvensbånd jeg er tilkoblet?
Dette er ikke noe de som lager utstyr, har vektlagt at brukere skal kunne se og forholde seg til, så om du ikke vet hvor du er tilkoblet, er det ikke så rart.
Hvis du har fått to forskjellige nettverksnavn fra internettleverandøren din og/eller det står to slike navn under ruteren din, er det sannsynligvis ett navn per frekvensbånd.
Ofte vil hvilket bånd det er, være bakt inn i nettverksnavnet med et 2-tall eller 5-tall:
LeverandørNavnWifi2 og LeverandørNavnWifi5G.
Hvis du ikke kan lese frekvensbåndet utfra navnet på nettverket du er tilkoblet, kan du sjekke slik:
- Mac OS: Hold nede Option-tasten og klikk på wifi-ikonet oppe i høyre hjørne av skjermen. Kanal og frekvensbånd vises cirka midt på listen med wifi-informasjon.
- Windows 10: Gå til Innstillinger > Nettverk og Internett > klikk på nettverksnavnet (SSID) og deretter Egenskaper.
- iOS: Bruk AirPort-verktøyet til å sjekke kanal og bånd-info for nettverket du er tilkoblet. (Du kan lese mer om å bruke AirPort som wifiskanner her.)
- Android: Noen versjoner av Android viser dette som nettverksinfo hvis du går til innstillingene for wifinettverket du er tilkoblet.
Jeg har bare ett nettverk! Hva gjør jeg da?
Hvis du bare har 1 SSID/nettverksnavn og 1 passord, betyr det forhåpentlig at du har et wifi-nettverk med båndstyring, som finnes både i rutere og i mesh-nettverk. Med båndstyring kobler du deg til med samme navn og passord på alle dingser, og nettverket avgjør hvilket bånd hver dings hører hjemme på. Derfor får du bedre wifi med båndstyring.
I noen tilfeller kan begge frekvensbånd være satt opp med samme navn og passord også på rutere uten båndstyring. Dette er veldig lite gunstig, for da er det ingen kontrollert styring på hvor man kobles til. I slike tilfeller bør ruteren settes opp med separate navn for hvert frekvensbånd, slik at man aktivt kan velge det beste.
Du kan lese mer om oppsett av SSID her: Velge SSID/nettverksnavn: Fem ting å tenke på
Jeg vet ikke hva slags nettverk jeg har eller hva jeg skal gjøre!
Hvis du har wifi levert av internettleverandøren din – ta kontakt med deres kundestøtte og få hjelp til å sjekke oppsettet. Internettleverandører har all interesse av at kundene skal få den beste mulige opplevelsen med utstyret de leverer! Og hvis du ikke har wifi fra internettleverandøren din, kan de sannsynligvis hjelpe deg med en bedre løsning.
Artikkel av Jorunn Danielsen