Velkjent produkt under utfasing? Her er våre beste råd om planlegging og testing så du ikke står uten løsning når leverandøren sier «end of life».
Når et favorittprodukt er under utfasing, eller et nytt prosjekt krever nye løsninger, må det gjerne en hel del planlegging og testing til. Her har vi samlet gode råd om hvordan man kommer i gang og ikke minst blir ferdig, slik at man ikke står der uten en løsning når leverandøren sier «end of life».
Det kan finnes mange foranledninger til å skulle teste ut et nytt produkt. Noen av de vanligste er at man vil:
- Erstatte et eksisterende produkt fordi det er utdatert eller under utfasing
- Erstatte et eksisterende produkt fordi man er misfornøyd
- Prøve et nytt produkt for et nytt, definert bruksområde/scenario
- Teste ut et nytt produkt uten å ha et klart scenario, for å se om man kan bruke det til noe
Det meste i denne artikkelen burde være aktuelt uansett bakgrunn, men vi tar først og fremst utgangspunkt i at du enten har et eksisterende produkt du vil erstatte, eller et ganske klart definert scenario hvor du trenger et nytt produkt.
1. Vit hva du tester
Joda, dette høres selvfølgelig ut, men er ofte mindre likefram enn det ser ut, så: Les dokumentasjon.
For et helt nytt produkt finnes ofte bare produktdatablad/datasheet og knapt nok det, men dette bør i hvert fall gi deg en grunnleggende pekepinn på hva produktet kan forventes å støtte av funksjonalitet. Det kan for eksempel spare deg for å bruke tid på å teste konfigurasjoner som uansett ikke støttes.
Husk at produsenter kan være rørende inkonsekvente når det gjelder navngiving, modellbetegnelser og hvordan samme funksjonalitet beskrives på tvers av modeller og versjoner.
Vær derfor forsiktig med å gjøre antakelser om funksjonalitet som ikke er klart dokumentert. Still heller spørsmål en gang for mye enn en gang for lite. Vi hjelper gjerne til!
2. Definér dealbreakere på forhånd – ikke underveis
Vi anbefaler ikke å lage en veldig lang liste med funksjonalitet som må finnes i ethvert produkt som skal vurderes.
Men: Du gjør livet enklere for deg selv ved å vite hvor du skal før du går i gang.
Det er normalt å måtte gjøre noen justeringer når man har testet produkter og konfigurasjoner i praksis, men uten et klart utgangspunkt, skyter man på et bevegelig mål. Da er risikoen stor for at man aldri blir verken ferdig eller fornøyd.
Lag en enkel, prioritert oversikt over:
- Hva som må til.
- Hva som kan være greit å ha.
- Hva som eventuelt kan komme fra et supplerende system / annet utstyr.
Se også på om det er noe som kan strykes fra lista. Skal du bytte ut et eldre produkt, støtter det sikkert noen ting du strengt tatt ikke trenger lenger. Ikke gjør «feature parity» (funksjonslikhet) til et automatisk krav.
For eksempel:
- Trenger kundene dine VoIP, er det liten vits i å teste en gateway som ikke har støtte for dette.
- Ønsker du å tilby høykvalitets wifi, er det derimot ikke nødvendigvis et problem om en gateway har dårlig eller manglende wifi-støtte, hvis du supplerer med mesh-nettverk.
3. Følg en testplan / sjekkliste – og spar den til neste gang
Når du vet hva som må og bør fungere, lag deg en testplan/sjekkliste om du ikke alt har det.
Skal du erstatte eksisterende produkter, har du kanskje en testplan fra forrige implementasjon som du kan sammenlikne med og ta utgangspunkt i?
Og hvis du lager deg en plan nå, vil den i hvert fall komme godt med neste gang det er spørsmål rundt produktet, eller når produktet skal suppleres eller skiftes ut igjen.
Bonustips: Ikke la deg stoppe – og ping oss!
Står du fast i testingen, eller sliter du med å komme i gang? Ta kontakt med oss, og del gjerne testplan og kriterier.
Dette gjør det mye lettere for oss å hjelpe til med å finne riktige produkter og totalløsning for deres scenario. Vi kan også komme med konkrete forslag til videre testing.
Artikkel av Linda Firveld, Geir Arne Rimala og Jorunn Danielsen