Wifi-problemer desember 2017

Oversikt over hva som skjedde da en Android-oppdatering ga problemer med AirTies og andre wifi-løsninger vinteren 2017.

Like før jul 2017 begynte vi å få inn flere rapporter om problemer med å koble til AirTies Air 4920-nettverk. Problemene skyldtes en Android-oppdatering som ble sluppet i desember 2017, og som også rammet mesh-løsninger og rutere fra andre leverandører. Vi beklager ulempene dette medførte både for brukere og nettleverandører. Firmwareløsninger på problemene er nå rullet ut.

Oppdatering 7. februar 2018: Oppdateringer er ute fra Google og AirTies

AirTies har fra 6. februar startet automatisk oppdatering av alle norske AirTies-enheter til en ny firmwareversjon.

Denne versjonen blokkerer wifi-problemene skapt av en Android-oppdatering i desember, som har gjort at flere brukere av AirTies og andre mesh-produkter har opplevd at nettverket faller ut og enheter må omstartes. (For mer informasjon om bakgrunnen for problemene, se linker og uttalelser fra AirTies nedenfor.)

Google sender også ut oppdateringer til sine produkter, som skal rette opp feilene som bidro til å skape wifi-problemene.

Oppdateringene fra AirTies og Google er automatiske, men du kan sjekke at de er mottatt.

Sjekk og oppdater alle Android- og Cast-dingser

Pass på at alle Google- og Android-dingser i husstanden er oppdatert til siste tilgjengelige versjon av det som heter Google Play Services/Google Play Tjenester. Denne finner du ikke i Google Play Store, men du kan sjekke versjonen din slik:

  1. Gå til Innstillinger/Settings.
  2. Velg Apper/Apps & notifications og vis alle.
  3. Finn Google Play Services/Google Play tjenester og vis informasjon. Skroll helt ned til bunnen for å finne versjonsnummeret, som bør være 11.9.75 (eller nyere).

Har du Chromecast eller TV med innebygd Google Cast, pass på at også denne får oppdatert seg til siste versjon.

Sjekk at AirTies-enheter kjører siste firmwareversjon

Den nye firmwareversjonen er 1.33.10.2.1388. 

Hvis du er i tvil om du har mottatt oppdateringen, følg instruksjonene her:

Sjekke firmware-versjon på AirTies-enheter

På samme side finner du en forklaring på hvordan du eventuelt gjenoppretter forbindelse med programvareserver hvis automatiske oppdateringer er slått av på enheten.

Hvis tilkoblingsproblemer oppstår eller enhetene ikke er oppgradert

  • Bruk av/på-knappen på baksiden av hver enhet til å omstarte dem etter tur.
  • Ta enheten som er kablet til ruter/hjemmesentral, sist.

Oppdatering 17. januar 2018

Google har nå bekreftet problemer i egen programvare og annonsert at fikset programvare rulles ut fra torsdag 18. januar via Google Play Services.

Les artikkel fra Google Support her:

Known Issue: Slow Wi-Fi performance with Android and Chromecast built-in devices

Oppdatering 16. januar 2018

Flere teknologipublikasjoner har nå omtalt problemene som rammer en rekke produkter:

Uttalelser fra AirTies

17. januar 2018

As we have communicated before, AirTies engineering team has been working on identifying the root cause and developing a fix for Wi-Fi connectivity problems reported happening after an update was released by Google for Android devices in December 2017.

After days of heavy analysis, we have successfully reproduced the problem in our labs and identified the root cause of the problem. The problem was caused by Android devices transmitting enormous number of network packets over Wi-Fi after coming out of "sleep mode”. This causes wireless packet queues in Wi-Fi chips to be filled up and freeze resulting Wi-Fi chips not being able to transmit anymore and eventually all Wi-Fi devices losing connectivity.

AirTies engineering team has developed a new software patch that identifies the packet storm from any device and recovers Mesh Extenders from this state. The new software is currently being tested in our labs and in several field installations.

Once testing is completed and the new software is verified, we will be updating devices in the field with their specific customized SW versions.

28. desember 2017

Recently we have started receiving reports about internet connectivity loss of Wi-Fi devices that are connected to AirTies Mesh Extenders. The problem is new and started happening without any change on AirTies’ software. After initial investigation, we have identified that the issue started happening after a new Android version that was released in some markets on Dec 5, 2017. Various Wi-Fi connectivity problems with Android devices have been reported in online user forums and Google has noticed problems in the updated devices. With the new version of Android 8.1 release, some problems are intended to be fixed but WiFi connectivity problem is still reported to persist. Native Android devices like Pixel2  and Nexus are most frequently reported to have issues with Wi-Fi after Android 8.1 software update. Other Android phones, such as Sony XZ and OP5T, are reported to suffer from Wi-Fi connectivity issues after Android update. Other Mesh products from manufacturers like Netgear Orbi or linksys have been showing symptoms like stopping Wi-Fi, or even resetting when Android devices are connected to them. Here is a video of Bell/Sagemcom 5250 resetting itself when a Pixel 2 XL connected to it.

At AirTies, our engineering team is constantly working on identifying the root cause and implementing a fix for our Mesh extenders software that will resolve the Wi-Fi connectivity issue that is triggered by updated Android devices. As soon as we have a fix, we will be updating the software of our Wi-Fi Mesh Extenders. 

Pekere

PiunikaWeb: Google fixes Android 8.1 WiFi+VPN issue, but ‘unstable WiFi’ problem remains (21.12.)

Reddit: PSA: Using mobile data and wifi at the same time with Oreo might bypass WiFi and only use mobile data (05.09.)

Google Product Forums: Wifi connects, then drops on Oreo (27.09.)

Google Product Forums: Nexus 5X wifi problems after Oreo update (10.11.)

Xperia Support Forum: XZ Premium cannot reconnect to WiFi after Oreo (12.11.)

NetGear Community: Android 8 crashes Orbi (09.12.)

Video: Pixel 2 XL crashing Bell/Sagemcom 5250 modem (11.12.)

Google Product Forums: 8.1.0 WiFi connection issue (11.12.)

Google Product Forums: Pixel won't connect to Wifi since 8.1 update (13.12.)

Linksys Community: WRT32x and WRT3200ACM WiFi Issues (14.12.)


Eye Networks AS
Ryensvingen 2
0680 Oslo
Norge / Norway
map-marker